Forskjellige besteforeldretyper
En kan være besteforeldre på mange forskjellige måter.
I besteforeldreforskningen har en forsøkt å
systematisere de mange variasjonene i besteforeldrenes
roller og funksjoner i ulike besteforeldretyper. I en
av de mest kjente forsøkene på å beskrive slike typer
skjelnes det mellom fem hovedtyper besteforeldre:
1.
“Den
formelle typen"
kjennetegnes ved at den følger antatt foreskrevne
roller for besteforeldre. Dette er den
besteforeldretypen som trekker klare linjer mellom
det
å være foreldre og besteforeldre, og som holder seg
langt unna å gi råd til foreldrene.
2.
“Morosøkeren” har et uformelt og lekende forhold til barnebarna.
Denne besteforeldretypen fokuserer på den gjensidige
gleden ved kontakten med barnebarna og vil først og
fremst være lekekamerat og være med i barnebarnas
fritidsaktiviteter.
3.
“Den
distanserte besteforeldretypen”
dukker fram fra skyggene i ferier, ved jul,
fødselsdager og andre anledninger, men er ellers
temmelig fjern.
4.
“Foreldresurrogaten” har daglig kontakt med barnebarna, deltar aktivt i
barnefamiliens daglige liv og påtar seg gjerne mye
omsorgsansvar.
5.
“Reservoir av familievisdom”
er en besteforeldretype som har et autoritært
og patriarkalsk forhold både til barnebarna og deres
foreldre. Autoritetslinjene er klare, og bestefar er
ofte en som har spesielle ferdigheter og ressurser.
Endrer type
Det er viktig å være klar over at en slik
typeinndeling er en grov og forenklet beskrivelse av
besteforeldre og derfor gir et overflatisk bilde av
virkeligheten. Ingen kan plasseres i bare den ene
eller den andre ”båsen” alene. Mye tyder dessuten på
at måten besteforeldre fungerer på ikke er noe statisk
som kan knyttes til en bestemt type en gang for alle.
Måten besteforeldrene fungerer på vil tvert i mot
kunne forandre seg gjennom livsløpet etter hvert som
både besteforeldrene og barnebarna blir eldre. For
eksempel har en funnet at ”morotypen” er mest vanlig
blant besteforeldre med yngre barnebarn, mens
hyppigheten av den formelle typen øker når barnebarna
blir eldre.
Forholdet til barnebarna og foreldrene
En annen måte å beskrive
besteforeldrerollen på er å ta utgangspunkt i ulike
sider ved besteforeldrenes forhold til barnebarna og
deres foreldre. I en av de mest kjente amerikanske
besteforeldreundersøkelsene skjelnet man mellom
følgende hoveddimensjoner: For det første i hvilken
grad besteforeldrene og barnefamilien utveksler
tjenester, dvs. gir og mottar hjelp fra hverandre,
og for det andre i hvilken grad besteforeldrene utøver
det man kan kalle foreldrelik innflytelse, dvs.
deltar i barneoppdragelsen og gir råd og veiledning
til barnebarna og foreldrene. Dessuten var man opptatt
av i hvilken grad det var kontakt mellom
besteforeldrene og barnebarna. Ved å kombinere disse
dimensjonene kom man fram til følgende
besteforeldretyper:
1. Den uengasjerte
besteforeldretypen, som kjennetegnes ved lite
utveksling av tjenester, lite foreldrelik innflytelse
og lite kontakt med barnebarna.
2. Den passive
typen, som også kjennetegnes ved lite utveksling av
tjenester, lite foreldrelik innflytelse, men som har
noe mer kontakt med barnebarna.
3. Den støttende
typen, som først og fremst kjennetegnes ved at en er
opptatt av å utveksle tjenester.
4. Den autoritative
typen, som først og fremst er opptatt av å ha en
innflytelse som likner på foreldrenes.
5. Den influerende
typen, som legger stor vekt på å utveksle tjenester og
på foreldrelik innflytelse. Dette er den
besteforeldretypen som har mest kontakt med
barnebarna.
Tre
typer forhold
Endelig skal vi nevne et tredje forsøk
på å typebeskrive besteforeldre-barnebarn-forholdet,
der en ved å skjelne mellom tre grunnleggende forhold
på en måte sammenfatter de ovennevnte
typebeskrivelsene:
1. Det fjerne
forholdet, som
er preget av at besteforeldrene har stor avstand til
barnebarna. Forholdet til barnebarna er her
ritualistisk og symbolsk.
2. Det kameratslige
forholdet, som
kjennetegnes ved at besteforeldre og barnebarn er mye
sammen i fritiden på en måte som begge parter er
veldig tilfredse med. Dette er nok den mest vanlige
typen i vår kultur i dag.
3. Det involverte
forholdet
fokuserer på den aktive oppdragerrollen i forhold til
noen av barnebarna og opptrer mer som foreldre enn
besteforeldre. De har nærmest daglig kontakt med
barnebarna. Selv om de kan være spontane og lekne i
forhold til barnebarna, utøver de også en betydelig
grad av autoritet over dem ved å stille konkrete og
enkelte ganger også krevende forventninger.
Uklar
og tvetydig rolle
Mangfoldigheten og variasjonene i
oppfatningen og praktiseringen av besteforeldrerollen
avspeiler at besteforeldrerollen er en noe uklar og
flertydig rolle. Besteforeldrerollen er blitt kalt en
”rolleløs rolle”. Derfor finner en da også at
besteforeldre flest sjelden har en klart gjennomtenkt
oppfatning av sin rolle som er tilpasset deres egen og
familiens livsstil. Derimot har nok de fleste enkelte
regler og ønsker som preger deres forhold til
barnebarna. For eksempel ønsker mange å være en slags
”advokat” for barnebarna og mekler mellom barnebarna
og foreldrene ved konflikter, og de vil gjerne støtte
barnebarna og på ulike måter være til glede for dem.
På den annen side ønsker besteforeldre flest ikke å
være for påtrengende eller ”foreldreaktive”, og de
prøver ikke å være for gammeldagse. I det hele tatt
ser det ut til at dagens besteforeldre er mer opptatt
av å være støttespiller, samtidig som de avviser den
autoritative rollen som kanskje var alminnelig for
noen tiår siden.
Se
også
*
Ikke-innblandingsnormen
[Til toppen]
_______________